19 juli 2021 10:00
Waarschijnlijk zijn mensen al ongeveer 6000 jaar bekend met parels. Egyptenaren waren ermee vertrouwd en ook in Mexico heeft men parels gevonden die stammen uit enkele duizenden jaren voor Christus. Op diverse werelddelen worden parels gebruikt voor verschillende doeleinden; als talisman, in de geneeskunde om kracht aan te ontlenen en als symbool van macht, wijsheid en geluk.
In de 19de eeuw waren parelcolliers een kostbare accessoire, soms onderdeel van een parure. Een parure is een set sieraden die speciaal gemaakt is om bij elkaar te dragen. Zoals een halsketting, broche, oorbellen en een of twee armbanden. Een tiara kan ook onderdeel zijn van een parure. Het was een belangrijk statussymbool.
De geboorte van een parel
Natuurlijk gevormde parels zijn uiterst zeldzaam. Naar schatting 1 op 15.000 wilde oesters bevat een parel. Een parel ontstaat op het moment dat een vreemd voorwerp de schelp van hoofdzakelijk oesters binnendringt. Het parelmoer omsluit het voorwerp waardoor een parel ontstaat. Vanwege hun zeldzaamheid worden de meeste parels gekweekt. Al in de 13e eeuw ontstond het eerste kweekproces van zoetwaterparels in China. Pas sinds 1963 worden zwartkleppige pareloesters gekweekt die zwarte parels vormen.
Sierwaarde
Parels staan voor waardevol en duurzaam. Zo wordt een 30-jarig huwelijk of jubileum aangeduid met parel met paarlemoeren. Ter ere van zo’n jubileum kan een sieraad gegeven worden ter herinnering. Bij Fijndesign zijn diverse sieraden te ontdekken om overdag en ’s avonds te dragen. Waar in vervlogen tijden nog tal van regels waren voor het dragen van sieraden bepaalt men dat tegenwoordig gelukkig zelf.
Het meisje met de parel
Naast sieraden heeft Fijndesign een ruim assortiment handige accessoires met afbeeldingen van het Meisje met de parel van Johannes Vermeer. Het meisje met de parel (1666) van Johannes Vermeer (1632-1675) is verreweg zijn populairste schilderij. Tot 1995 stond het schilderij bekend als Meisje met tulband. Pas in het Mauritshuis besloot men dat Meisje met de parel een betere naam was. Na onderzoek kwam Vincent Icke in 2014 tot de conslusie dat de oorbel geen parel kan zijn. De spiegelende weerkaatsing, peervorm en grootte passen niet bij een gangbare parel. Het museum gaf na deze curieuze ontdekking aan de naam niet opnieuw te willen wijzigen vanwege haar ongekende populariteit.